Opublikowany w Popularnonaukowa

Siddhartha Mukherjee – Gen

Tytuł: Gen. Ukryta historia
Autor: Siddhartha Mukherjee
Tytuł oryginału: The Gene: An Intimate History
Tłumaczenie: Jan Dzierzgowski
Literatura: indyjska / amerykańska
Wydawnictwo: Czarne

Po dłuższej przerwie sięgnęłam po kolejną książkę Mukherjee, pamiętając moje zachwyty nad Cesarzem wszech chorób. Może książka o genach nie jest aż tak wciągająca jak biografia raka, wciąż jednak uważam, że ten indyjsko-amerykański lekarz i naukowiec potrafi pisać o medycynie i jej historii jak mało kto. Choć w przypadku Genu to mniej tu medycyny, a więcej biologii i genetyki – nie zmienia to faktu, że lektura wciągnęła mnie od samego początku i czytało mi się ją świetnie. Zacząwszy od Darwina i Mendla, przez odkrycia kwasów nukleinowych, znaczenia chromosomów w dziedziczeniu, przez powstanie słowa gen, odkrycie DNA, polimerazy RNA… Krok po kroku największe odkrycia genetyki opisane tak, jakbyśmy czytali książkę przygodową, a nie historię nauki. Rywalizacje między naukowcami, próby przewidzenia przyszłych problemów, gwałtowny rozwój eugeniki z jednej, a medycyny z drugiej strony… Mukherjee udowodni największym jej przeciwnikom, że nauka może być fajna 😉 .
Trochę mniej mnie wciągnęły czasy najnowsze, choć przecież i tutaj genetyka poczyniła niesamowite postępy. Chyba po prostu męczyły mnie rozważania etyczne, choć – żeby nie było – wcale tego dużo nie ma i autor nie narzuca swojej opinii. Wręcz przeciwnie, tłumaczy, jakie problemy etyczne pojawiają się w związku z rozwojem badań genetycznych i jakie głosy za i przeciw można usłyszeć. Z drugiej strony, szkoda, że Gen powstał już dobre 8 lat temu – w genetyce to baaardzo długi czas i jestem niezmiennie ciekawa, jakie postępy uczynili naukowcy, odkąd książka Mukherjee znalazła się na rynku. I z chęcią poszukam, by dowiedzieć się czegoś więcej. A Gen. Ukrytą historię szczerze polecam – spora ilość wiedzy, przydatnej i fascynującej, zaserwowana w bardzo przystępny sposób.

Przeczytane: 26.02.2024
Ocena: 8/10

Dodaj komentarz