Opublikowany w Biografie i wspomnienia

Kai Bird, Martin J. Sherwin – Oppenheimer

Tytuł: Oppenheimer. Triumf i tragedia ojca bomby atomowej
Autorzy: Kai Bird, Martin J. Sherwin
Tytuł oryginału: American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer
Tłumaczenie: Janusz Błaszczyk
Literatura: amerykańska
Wydawnictwo: Replika

Głośnego filmu Nolana nie byłam w stanie zdzierżyć do końca, więc – jak to ja – postanowiłam sięgnąć po książkę. Nad biografią Oppenheimera Bird i Sherwin pracowali latami, tworząc książkę bardzo dokładną i szczegółową. Momentami aż za bardzo dokładną i szczegółową, przez co niektóre rozdziały mnie wymęczyły, a sama lektura zajęła mi dobre dwa tygodnie. Dobrnęłam jednak do końca, w przeciwieństwie do filmu 😉 .
Autorzy opisali życie ojca bomby atomowej od dzieciństwa aż do śmierci, skupiając się głównie na dwóch wydarzeniach: pracy w Los Alamos, która doprowadziła do powstania bomby, oraz na politycznym procesie z 1954 roku. Co zaskakujące, bardziej wciągnął mnie ten drugi wątek – przy wcześniejszej działalności naukowej i politycznej Oppenheimera było po prostu za dużo wątków pobocznych. Czasem ciekawych, czasem nie – nie zawsze nawet związanych z samym fizykiem, a często tylko z projektami, za które akurat odpowiadał.
Z biografii wyłania się postać wielowymiarowa, niesamowicie inteligentna i ambitna, ale też często skupiona mocno na sobie i własnych celach, niecierpliwa i niewyrozumiała. Oppenheimer był niewątpliwie osobą, której działań i zachowań nie da się jednoznacznie ocenić, pozostawił jednak w historii nauki i świata niezatarty ślad. Jego biografia na pewno nie jest książką dla każdego – trzeba się interesować tematem i być gotowym na długie i mozolne zgłębianie szczegółów życia Oppenheimera oraz sytuacji politycznej w USA od lat trzydziestych po lata sześćdziesiąte. Jest to lektura fascynująca, ale dość trudna w odbiorze, jakby nie patrzeć 😉 .

Przeczytane: 7.04.2024
Ocena: 7/10

Dodaj komentarz