Opublikowany w Popularnonaukowa

Karin Bojs – Moja europejska rodzina

Tytuł: Moja europejska rodzina. Pierwsze 54 000 lat
Autorka: Karin Bojs
Tytuł oryginału: Min europeiska familj: De senaste 54 000 åren
Tłumaczenie: Urszula Gardner
Literatura: szwedzka
Wydawnictwo: insignis

Moja europejska rodzina to książka ciekawa, ale dość specyficzna, którą trudno mi było jednoznacznie ocenić. Autorka wychodzi tutaj od osobistych doświadczeń i faktu, że jej własna rodzina była nieduża – zaczęła więc patrzeć wstecz i szukać swoich przodków. Nie tylko tych kilka pokoleń wstecz, gdzie dało się poznać imiona, nazwiska i miejsce zamieszkania, ale też zainteresowała się swoim ogólnym pochodzeniem na podstawie badań DNA. Poznając różne szczegóły, podróżowała po Europie, rozmawiała z badaczami, układała w całość historię ludów, które w pewnym momencie dziejów zasiedliły jej rodzinną Szwecję. Są tu naprawdę wciągające fragmenty, wiele bardzo ciekawych rozmów z naukowcami, pozwalających stworzyć sobie w głowie obraz tych wydarzeń. Z drugiej strony było tu dla mnie za dużo autorki – i nie mam na myśli jej własnych poszukiwań, bo wiem, że taka przecież była idea książki. Ale raziło mnie, gdy Bojs odnosiła się do jakichś badań, które nie dawały konkretnej odpowiedzi na dane zagadnienie, więc autorka sama sobie wybierała odpowiedź. Dla mnie było tak… i opisywała dalszy ciąg historii – strasznie mi to zgrzytało 😉 . W gruncie rzeczy lektura Mojej europejskiej rodziny nie wniosła nic szczególnego do mojego życia, ale dobrze mi się ją czytało i przypadł mi do gustu pomysł Bojs na tę książkę.

Przeczytane: 21.01.2024
Ocena: 6/10

Dodaj komentarz